مقالات

آب شیرین کن چیست؟

انواع آب شیرین کن

آب شیرین کن یا سیستم اسمز معکوس (RO) نوعی خاص از فیلتراسیون می باشد که در آن از یک غشای نازک و نیمه نفوذ پذیربرای تصفیه آب استفاده می شود. این کار برای استفاده از منابع موجود آب در زمین بسیار موثر و حیاتی است. با توجه به اینکه دو سوم کره زمین را آب تشکیل داده، اما همه این مقدار قابل مصرف نیستند. و تنها بخش بسیار کمی شامل آب های شیرین می شود. با توجه به اهمیت استفاده از آب برای بشر، سلامت آن از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که تاثیر بسزایی در سلامت انسان دارد. به همین دلیل این روزها اهمیت استفاده از این نوع دستگاه ها بسیار زیاد شده است. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی این نوع شیرین کننده های آب بپردازیم.

پیشنهاد خرید

دستگاه تصفیه آب شش مرحله جنرال مدل لوکس

9,350,000 تومان8,950,000 تومانخرید کنید

آب شیرین کن چیست؟

همان طور که اشاره شد بیشترین آب روی زمین را آب دریاها و اقیانوس ها تشکیل می دهد. تبدیل آب شور به شیرین و از بین بردن نمک از آن، کاری است که به راحتی انجام نمی شود. چرا که برای این کار از انواع روش ها و دستگاه های مکانیکی و حرارتی استفاده می شود. این روش ها شامل روش اسمز معکوس و حرارت HTH می باشد. در ادامه به معرفی و عملکر هر یک از این فرآیندها می پردازیم.

شیرین کننده اسمز معکوس و عملکرد آن

روش اسمز معکوس یکی از بهترین روش ها برای تصفیه آب می باشد. نام دیگر شیرین کننده اسمز معکوس، آب شیرین کن غشایی می باشد. این کار توسط یک یا چند غشای متخلخل انجام می گیرد.

غشای موجود در این فرآیند بسیار ریز و نانومتری می باشد. مولکول های آب به خاطر حجم و جرم وزنی پایین از داخل این غشا عبور می کنند. نمک موجود در آب با جود حل شدن در آب، نسبت به مولکول های آب بزرگتر است. به همین خاطر نمی توانند از سوراخ ها عبور کنند، و به نوعی گیر می کنند. با این روش عمل شیرین سازی انجام می شود. البته این تنها کاری نیست که در این روش انجام می شود. در برخی دستگاه ها با ورود جریان برق به آن سبب شسکته شدن پیوند آب و یون های محلول می شوند. این کار سبب واکنش یون های مثبت با الکترون آزاد آب می شود تا حجم مولکول های نمک بیشتر شود. این کار نیاز به انرژی برق زیادی ندراد. به همین دلیل از لحاظ مصرف انرژی نیز بهینه می باشد.

 

پیشرفته ترین و کارآمدترین سیستم، اسمز معکوس است

8 درصد آب زمین را آب شور تشکیل می دهد که در دریاها و اقیانوس ها یافت می شود. 2 درصد دیگر آب شیرین است که برای استفاده در خانه ها ، مزارع و صنایع استفاده می شود ، اما 40 درصد مردم نمی توانند به آن دسترسی داشته باشند. برخی افراد برای یافتن آب شیرین مجبورند کیلومترها سفر کنند. آیا می توانیم از آب شور برای تأمین مکانهایی که بیشتر به آن نیاز دارند استفاده کنیم؟

اسمز یک پدیده فیزیکی است که به موجب آن دو مایع در غلظت های مختلف که توسط یک غشای نیمه نفوذپذیر از هم جدا شده اند با هم تماس پیدا کرده و تمایل به خود خارج شدن دارند. مایع با غلظت کمتر از غشا به سمت آن با بیشترین غلظت عبور می کند.

این فرآیند در اسمز معکوس وارونه است. ما آب دریا را که محلول بسیار غلیظی است دریافت می کنیم و با افزودن فشار ، آن را از طریق غشا وارد می کنیم. از طرف دیگر ، ما آب بدون نمک به دست می آوریم ، در حالی که در طرف اول آب باقی مانده هنوز نمکی را که فیلتر از عبور آن جلوگیری کرده است نگه می دارد.

 

مشخصات فنی آب شیرین کن‌ ها

مشخصات فنی آب شیرین کن هایکی از مهم ترین بخش ها در مورد شیرین کننده آب مربوط به ظرفیت مخازن آن ها می شود. در واقع ظرفیت آن ها نشان می دهند که در چه قسمتی کاربرد بیشتری دارند. در صنعت از دستگاه هایی استفاده می شود که تا 200 متر مکعب در شبانه روز ظرفیت تولید دارند. همچنین اندازه لوله ها نیز در سرعت و کیفیت انتقال موثر هستند. همچنین سختی آب نیز در این روش کاهش پیدا می کند.

برای مصارف خانگی نیز متناسب با فشار آب منطقه و میزان مصرف تا 220 لیتر در روز مناسب است. متناسب با این ظرفیت، نوع و تعداد فیلترها، پمپ و سایر قطعات جانبی نیز انتخاب می شوند. معمولا هرچقدر تعداد فیلترها بیشتر باشد، قدرت حذف مواد مضر و اضافی از آب بیشتر می شود.

شیرین کننده حرارتی و عملکرد آن

آب شیرین کن حرارتیدر توضیح این کار باید گفت که همانند جوشاندن آب می باشد. زمانی که آب را می جوشانیم، مولکول هایی که تبخیر می شوند شامل فقط مولکول های آب می باشند. تمامی مواد اضافی در آب ته نشین می شود.

این روش در مقیاس صنعتی نیز مانند روش های معمول انجام می شود. پس از حرارت و تبخیر آب، آن را تقطیر می کنند. این روش انرژی زیادی را مصرف می کند. البته از روش های مشابه این روش با انرژی کمتر نیز بهره می برند. بدین شکل که آب در حال تبخیر را از یک محیط به صورت ناگهانی عبور می دهند. این بخار وارد دستگاه سردساز می شود. این روش سرعت بالاتری نیز دارد که می تواند آب را شیرین کند. از این روش برای شیرین کردن آب های با حجم بالا و با کمک دستگاه های مختلف استفاده می شود. در مصارف خانگی از همان روش اسمز معکوس برای این کار استفاده می کنند.

انواع آب شیرین کن

شیرین کننده های مختلفی وجود دارند که هر یک دارای ویژگی های مخصوص به خود هستند. مثلا شیرین کننده های دریایی با توجه به نوع آن طراحی و استفاده می شوند و کاربردی برای مصارف خانگی ندارند. چرا که هم از نظر اقتصادی بسیار گران هستند و هم اینکه دارای ابعادی بزرگی نیز می باشند. ظرفیت این دستگاه ها نیز دیگر مسئله است که در انواع آن اهمیت دارد. در ادامه به انواع مختلف و کاربرد هر یک از آب شرین کن ها می پردازیم.

آب شیرین کن صنعتی

آب شیرین کن صنعتیاین روش برای کارخانجات و بیرون از شهرها استفاده می شود. برای مصارف محصولات خوراکی تولیدی کارخانه و همچنین کارمندان از این روش استفاده می شود. این دستگاه ها که دارای ابعاد بزرگی هستند، توانایی تولید حجم بالایی آب شیرین را دارند. برای نگه داری از این دستگاه ها نیاز به محلی مناسب است. برای جابجایی آب نیز از پمپ های فشار قوی استفاده می شود.

شیرین کننده های خورشیدی

این نوع شیرین کننده از روش تبخیر و تقطیر آب استفاده می کند. بدین شکل که پس از ورود آب شور به دستگاه، تحت اشعه خورشید از طسح شیشه، آب گرم می شود. پس از تبخیر آب، نمک و مواد اضافی باقی می مانند. بخار آب فاقد نمک به سمت بالا حرکت می کند و در زیر شیشه تقطیر می شوند. قطرات جمع شده به سمت ظرف مخصوصی هدایت می شوند.

در این روش تمامی مواد میکروبی و فلزات سنگین به همراه نمک از آب حذف می شوند. مقدار آب تولیدی در این روش به حرارت و نور خورشید و همچنین نوع عایق کاری دارد. این روش در بخش های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

آب شیرین کن خانگی

آب شیرین کن خانگیبا توجه به بحران کم آبی در بسیاری از مناطق، استفاده از چاه های آب و قنات برای مصرف آب بسیار رواج پیدا کرده است. از آن جایی که آب حاصله از قنات ها و چاه ها، از سفره های زیر زمینی و قسمت های مختلف عبور کرده، دارای ناخالصی های زیادی است. همچنین پس از تصفیه آب های شهری نیز تمامی مواد مضر از آن حذف نمی شوند. به همین دلیل استفاده از دستگاه ها و آب شیرین کن ها بسیار کاربردی و با اهمیت می باشند. در این روش با استفاده از فیلترهای مختلف و همچنین روش هایی همچون اسمز معکوس که پیش تر به آن اشاره کردیم، برای تصفیه آب استفاده می شود. این شیرین کننده ها در انواع مختلفی در بازار موجود هستند. که به روش زیر سینکی و یا کیسی در داخل آشپزخانه قابل استفاده می باشند.

ویژگی‌های سیستم آب‌شیرین‌کن اسمز معکوس

فیلترهای اسمر معکوس مهم ترین قسمت از یک دستگاه تصفیه آب یا آب شیرین کن هستند. استفاده از طراحی مناسب و البته بهره بری از بهترین پمپ های فشار از جمله مهمترین ویژگی های این روش هستند. انتخاب پمپ مناسب می تواند علاوه بر افزایش فشار آب، هزینه مناسب، و طول عمر بیشتری را دارا باشد. در همین راستا استفاده از تجهیزات و قطعات مناسب با کنترل میزان برق رسانی علاوه بر کاهش چشمگیر برق ایمنی آن را نیز افزایش می دهد. همچنین در این سیتم می توان از لوله های جنس استیل ضد زنگ بهره برد. تا مقاومت و کیفیت مناسبی داشته باشد. در مجموع این سیتم با ویژگی های متفاوتی که دارد یک انتخاب مناسب، مقرون به صرفه و کاملا بهداشتی است.

خرید انواع تصفیه کننده آب

با توجه به اهمیت تصفیه و مصرف آب سالم، استفاده از دستگاه های تصفیه آب بسیار کاربردی و مهم می باشد. در همین راستا مجموعه آبینه ارائه دهنده انواع آب شیرین کن های خانگی، صنعتی و نیمه صنعتی می باشد. تا تمامی نیازهای بخش های مختلف جامعه را برآورده سازد. همچنین استفاده از بهترین و با کیفیت ترین برندها دلیلی دیگری برای استفاده از شیرین کننده های این مجموعه می باشد. به همین منظور می توانید برای مشاهده انواع محصولات به بخش فروشگاه مراجعه نمایید. همچنین می توانید برای کسب اطلاعات تکمیلی با شماره های ذیل تماس بگیرید.

  021-44741638

  021-44704559

  0912-7122764

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 4 =