مقالات

معرفی ویژگی های بهترین دستگاه تصفیه آب برای داشتن یک آب سالم

در این مقاله شما با برخی از ویژگی های مهم بهترین دستگاه تصفیه اب آشنا می شوید، این ویژگی ها رو میتونید برای هر دستگاه تصفیه آبی مد نظر خودتون قرار بدید، حتما به این نکته توجه کنید این دستگاه از اونجایی که با ماده حیاتی زندگی انسان ها سر و کار دارد پس حتما به این مقاله توجه ویژه ای داشته باشید و تا انتها با ما همراه باشید

 

سیستم فیلتراسیون آب

دستگاه‌های تصفیه کننده با روشهای متنوعی به تصفیه آب می‌پردازند. برای مثال در مقیاس صنعتی بیشتر از سیستم نانوفیلتراسیون استفاده می‌شود. یا در برخی از دستگاه ها از اولترافیلتراسیون UF بهره میگیرند. اما طی آزمایشات متعددی ثابت شده است که سیستم اسمز معکوس بهترین روش برای تصفیه آب‌های آلوده است.

به این دلیل که اسمز معکوس می‌تواند ذرات آب را تا اندازه 0.0001 میکرون تصفیه کند. مهم ترین بخش سیستم‌های تصفیه آب فیلتر ممبران آنهاست. ممبران معمولا در مرحله 4 دستگاه نصب شده و وظیفه اصلی فیلتر کردن آب بر عهده آن است.

 

تعداد مراحل فیلتراسیون دستگاه

آب تصفیه کن‌های اسمز معکوس معمولا از 6 فیلتر استفاده میکنند. این 6 فیلتر عبارتند از:

فیلتر الیافی pp، فیلتر کربن اکتیو پودری، فیلتر کربن بلاک، فیلتر ممبران اسمز معکوس، فیلتر پست کربن خطی، فیلتر مینرال.

هر یک از این فیلترها وظیفه از بین بردن بخشی از آلاینده‌ها را دارند. برای مثال فیلتر مرحله اول به حذف مواد درشت میپردازد، فیلتر مراحل 2 و 3 به حذف کلر و مواد شیمیایی درون آب خواهند پرداخت. ممبران اصلی ترین بخش تصفیه آب است که اکثر آلاینده‌ها را از آب حذف می‌کند. مرحله 5 پست کربن به حذف بو و طعم ناخوشایند میپردازد. و فیلتر مرحله آخر که مینرال نام دارد وظیفه افزودن مواد معدنی مورد نیاز برای بدن را بر عهده دارد.

علاوه بر این فیلتر ها، فیلترهای محافظ ممبران، قلیایی و فیلتر UV نیز ممکن است به فراخور شرایط آب لوله کشی به دستگاه اضافه شوند.

هر چه کیفیت فیلتر ها و تعداد مراحل آنها بیشتر باشد، به همان نسبت دستگاه تصفیه آب بهتر می‌شود و قیمت آن نیز بیشتر خواهد شد.

 

توانایی حذف آلاینده ها

بهترین تصفیه کننده های آب آنهایی هستند که می توانند به طور موثر طیف وسیعی از آلاینده ها را از آب حذف کنند، مانند باکتری ها، ویروس ها، فلزات سنگین، آفت کش ها و مواد شیمیایی. مهم است که یک دستگاه تصفیه آب را انتخاب کنید که بتواند آلاینده هایی را که در منطقه شما نگران کننده هستند حذف کند.

قبلا در مقاله ای با عنوان «دستگاه تصفیه آب چه آلاینده هایی را حذف میکند؟» به طور مفصل درباره هر یک از آلاینده هایی که از دستگاه تصفیه آب حذف میشود اشاره شد که مطالعه آن خالی از لطف نیست.

فیلترهای متنوع و مختلف دستگاه تصفیه آب این وظیفه را بر عهده دارند که هر کدام در بخش مختص به خود یک سری املاح را از آب گرفته و اجازه عبور به آنها نمی‌دهد. به جرعت می‌توان گفت در دستگاه تصفیه آب حدود 99 درصد املاح موجود در آب گرفته می‌شود و هیچ یک عبور پیدا نمی‌کنند اما باید این نکته را ذکر کرد که در فیلتر مرحله آخر که مینرال نام دارد املاح معدنی مفید گرفته شده از آب دوباره به آب اضافه می‌شود که هم آب طعم خوبی پیدا کند و هم حاوی املاح مفید مثل منیزیم، پتاسیم، سدیم و کلسیم باشد.

تاییدیه‌های جهانی تصفیه آب

استانداردهای مختلفی برای تعیین کیفیت دستگاه تصفیه آب وجود دارد. یکی از معتبر ترین آنها استاندارد NSF است. در طی فرایند اخذ استاندارد NSF محصولات تصفیه آب در طی پروسه‌های مختلف تحت آزمایشات سختی قرار می‌گیرند. در صورتی که دستگاه تصفیه آب دارای گواهینامه NSF باشد، می‌توان از کیفیت آن به طور قطعی اطمینان داشت.

طعم آب خروجی دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس چگونه است؟

آب خالص و تصفیه شده ذاتاً دارای هیچگونه طعم و بویی نمی باشد. در واقع آنچه شما از طعم آب تجربه کرده اید، در واقع طعم مواد محلول در آب بوده است. البته مطبوع بودن و یا نبودن طعم آب بسیار وابسته به ذائقه شخصی افراد است. به هر صورت، اگر با طعم فعلی آب شیر منزل مشکل دارید، قطعاً طعم آب تصفیه شده را بیشتر ترجیح خواهید داد.

آیا آب تصفیه شده برای پخت و پز مناسب است؟

Cooking with Purified Water

پخت و پز با آب تصفیه شده به روش اسمز معکوس، بسیار ایده آل است. زیرا در فرآیند تصفیه اسمز معکوس، کلر، سختی و املاحی که ممکن است بر روی طعم و یا حتی ظاهر برخی غذاها تأثیر منفی داشته باشند، از آب حذف شده اند.

آب تصفیه شده برای موادی که در آب پخته می شوند (مانند برنج، ماکارونی، حبوبات و …)، بسیار مناسب بوده و تهیه نوشیدنی هایی مانند چای و قهوه نیز با آب تصفیه شده، بسیار طعم و تجربه مطبوع تری را بر جای خواهد گذاشت.

 

مقدار آب تصفیه شده خروجی دستگاه در هر روز به چه میزان است؟

مهمترین پارامتر مشخص کننده میزان آبدهی دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس، به ظرفیت آبدهی “ممبران” دستگاه که توسط فروشنده مشخص شده است، برمی گردد. البته مقدار دقیق ظرفیت آبدهی روزانه دستگاه به عوامل دیگری نیز بستگی دارد:

  • فشار آب: فشار آب بالاتر، میزان ظرفیت آبدهی دستگاه را افزایش می دهد.
  • دمای آب: دمای آب بیشتر نیز موجب افزایش میزان آبدهی دستگاه می شود.
  • مقدار املاح موجود در آب: بالا بودن املاح محلول در آب (TDS) باعث گرفتگی تدریجی حفره های ممبران و به تبع آن کاهش آبدهی دستگاه خواهد شد.

طبق استاندارد، دستگاه های تصفیه آب در فشار 60 psi و دمای آب 25 درجه سانتیگراد تست می شوند که طبعاً در بسیاری از موارد ممکن است شرایط کاری دما و فشار آب در منزل با این شرایط استاندارد مطابقت نداشته باشد.

دستگاه های معمول و استاندارد تصفیه آب خانگی، معمولاً توانایی تولید 40 تا 50 گالن (حدود 160 تا 200 لیتر) در روز آب تصفیه شده را دارند.

 

  • با توجه به تاثیرات مثبت و منفی که آب بر سلامت بدن دارد، استانداردهایی برای مقدار PH در آب شهری و آشامیدنی در فرآیندهای تصفیه آب تعیین شده است. این استانداردها به شرح زیر می باشد: آب مورد استفاده و سالم برای بدن به صورت استاندارد باید در بازه 6 تا 8 قرار داشته باشد.

و در پابان امیدوارم همواره به بهترین آب آشامیدنی و با کیفیت ترین آب برای نوشیدن دسترسی داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *