چرا آب تصفیه شده تلخ است؟ قطعا یکی از سوالات اصلی بعد از نوشیدن آب تصفیه شده میتواند باشد. بعضی از افراد فکر می کنند که دستگاهی که خریده اند مشکلی دارد. یا اگر به نوشیدن این آب ادامه دهند دچار بیماری می شوند. اما این که چرا استفاده از این آب مزه ی تلخی می دهد؟ در ادامه در باره ی دلیل این اتفاق توضیح می دهیم.

انواع تلخی

احساس تلخی زیاد

در این حالت به محض اینکه آب وارد دهان می شود، احساس تلخی شدید می کنیم. این حس همراه با طعم یک آب گندیده است. در این حالت بهتر است با سرویس خدمات پس از فروش تماس بگیرید. تا آن ها با اعزام تکنسین مشکل پیش آمده را بررسی کنند. ضمن این که می تواند مشکل مربوط به کربن فیلترها باشد.

احساس تلخی کم

در این حالت بعد از نوشیدن آب، مقداری طعم گس و تلخی احساس می کنید. این حالت معمولا برای افرادی پیش می آید که به تازگی دستگاه تصفیه آب با روش اسمز معکوس خریداری کرده اند. یا افرادی که برای اولین بار از آب دستگاه تصفیه استفاده می کنند. به طور مثال اگر مهمانی داشته باشید که اولین بار از آب تصفیه شده بخورد، قطعا طعم تلخ آن را احساس می کند.

چرا آب تصفیه شده تلخ است؟

آب تلخ

علت تلخی آب تصفیه شده چیست؟

لازمه ی بررسی علت تلخی آب تصفیه شده باید طعم آب را بدانید. چرا طعم یک آب معمولی با آب تصفیه شده متفاوت است؟ دلیل آن ساده است، چرا که در آب املاح وجود دارد. آب در شهرهای مختلف با یکدیگر متفاوت است. چرا که تامین آب در هر کدام از شهر ها یا روستاها متفاوت است. استفاده از سد، آب چاه، چشمه، سفره های زیر زمینی و… که هر یک املاح مختلفی دارند. به همین دلیل طعم هر یک از این آب ها با یک دیگر فرق می کند.

با کاهش املاح محلول در آب ، چگالی آن کاهش می یابد. در نتیجه از طعم آب نیز کاسته می شود. به بیان دیگر هر چقدر که املاح آب بیشتر باشد، طعم آن بیشتر است. بالعکس آن هم موجب تلخ شدن طعم آب می شود.

با کاهش املاح این احساس به وجود می آید که آب نسبت به حالت قبل تلخ شده است. اما این واقعا به این منظور نیست که آب تصفیه شده واقعا تلخ باشد. بلکه با توجه به قیاسی که نسبت به قبل و بعد از تصفیه به وجود می آید این احساس شکل می گیرد.

اما این مشکل می تواند مربوط به دستگاه تصفیه آب خانگی نیز باشد. چرا که ممکن است یا دستگاه بیش از حد سختی آب را کاهش داده است. دلیل دیگر این که دستگاه تقلبی است و توانایی این کار را ندارد.

آب تلخ تهران!

در گذشته زمانی کشور با مشکل کم آبی مواجه شد. از آب تهران در آن زمان به عنوان یکی از بهترین آب های لوله کشی نام برده می شد. بسیاری از افراد از دیگر شهر ها به تهران می آمدند تا آن آب را بنوشند. اما افرادی که از شهرهای قم، اصفهان و… آب تهران را می نوشیدند متعجب می شدند. که چرا این آب تلخ این قدر مشهور شده است. این احساس تلخی به دلیل وجود املاح زیاد در آب شهرهای خودشان بود. چرا که اکثرا آن ها به آب با املاح بالا و شور عادت کرده بودند.

چرا آب تصفیه شده تلخ است؟

آب تلخ

چگونگی رفع احساس تلخی آب

با گذشت زمان و استفاده از آب تصفیه شده، به طعم واقعی آب عادت می کنیم. چرا که وجود املاح در آب ما را با طعم اصلی آن بیگانه کرده است. البته راه های دیگری نیز برای از بین بردن این تلخی وجود دارد. استفاده از فیلتر قلیایی کننده می تواند تاثیر گذار باشد. در فیلتر قلیایی با اضافه شدن آنیون و کاتیون های آب، PH به حالت قلیایی در می آید.

راه دیگر استفاده از شیر میکس است. این شیر میتواند در جنس فلز یا پلاستیک باشد. این شیر میکس با اضافه کردن مقداری آب تصفیه نشده میزان TDS و املاح آب را تنظیم می کند. با این کار طعم آب نیز بهتر می شود. و  طعم تلخ آن نیز کم تر می شود.

مزایای استفاده از دستگاه تصفیه آب

وجود بیش از حد مجاز کلر و دیگر مواد در آب، سلامتی ما را به خطر می اندازد. همچنین وجود میکروب ها و انگل های مختلف توسط این دستگاه حذف می شوند. تا یک آب سالم و بدون مواد مضر وارد بدن ما شود. با توجه به کارایی و فواید از لحاظ اقتصادی نیز به صرفه است. همین طور به سیستم گوارشی بدن و هضم بهتر غذا کمک می کند. آب تصفیه شده موجب دفع سموم بدن نیز می گردد. همچنین این آب به شفافیت و نشاط پوست نیز کمک می کند.

اما یکی دیگر از مواردی که شنیده اید جوشاندن آب برای از بین میکروب ها است. این کار علاوه بر زمان بر بودن، در صورت خنک شدن، طعم ناخوشایندی دارد. با یک دستگاه تصفیه دیگر نیازی به این کار نیز نیست. چرا که انواع باکتری مضر موجود در آب فیلتر می شود. و مانع از ورود آن به بدن می گردد.

اما مورد دیگر که میخواهیم اشاره کنیم، طعم بهتر غذا و چای است. که این دستگاه تاثیر مستقیمی بر روی آن دارد. ویژگی های بسیار دیگری وجود دارد که ما تنها به همین موارد بسنده کردیم.

چرا آب تصفیه شده تلخ است؟

مزایای آب تصفیه شده

بوی کلر آب تصفیه شده و راه حل رفع آن

کلر یک ماده ی ضدعفونی کننده در آب شهری محسوب می شود. اما زمانی که زمان مصرف می رسد بهتر است که حذف شود. چرا که علاوه بر طعم دار کردن آب، در شستشوی لباس نیز اثر گذار است. این ماده موجب شوره زدن لباس ها می شود. همچنین اثر نامناسبی بر روی پوست و مو می گذارد.

اگر آب تصفیه شده کماکان بو و طعم کلر دارد، احتمالا مشکل از فیلترهای دستگاه شما است. تعویض به موقع فیلترها بر عمر دستگاه تاثیر گذار است. و همچنین مانع از خرابی فیلترهای بالایی دستگاه می شود. برای انجام این کار نیز بهتر است آن را به یک تکنسین واگذار کنید. چرا که اشتباه در تعویض یا عدم آشنایی با آن، به دستگاه شما آسیب وارد کند.