ویژگی های آب سالم از جمله مواردی است که هنگان مصرف آن باید بدانیم. چرا که بیشترین استفاده را در طول شبانه روز از این ماده داریم. به همین دلیل باید مطمئن شویم آبی سالم را استفاده می کنیم. در غیر این صورت می تواند ضررهای جبران ناپذیری را به بدن ما وارد کند.
می دانیم عدم برخورداری از آب سالم، مانع از پیشرفت کشورهای بسیاری شده است. چرا که پایه و اساس توسعه پایدار، انسان سالم است. در این مقاله ما شما را با مزایای متعدد آن آشنا می کنیم. تا بتوانید از سلامت خود محافظت کنید.

اهمیت آب سالم

اهمیت این مایع با ارزش را از دو جنبه می توان بررسی کرد. یکی از جنبه ی اقتصادی و دیگری جنبه ی بهداشتی. از جنبه ی اقتصادی موجب رونق چرخه ی اقتصادی و رشد کشاورزی می شود. از بعد بهداشتی هم باید گفت آب سالم موجب سلامتی می شود. همین امر یکی از اولین و مهم ترین دغدغه ی های هر انسانی است.

ویژگی های آب سالم چیست؟

آب تنها ماده ای بر روی کره زمین است که به سه حالت یافت می شود. جامد، مایع و گاز حالت های این مایع است. رای تعیین سلامت آب فاکتورهای مختلفی را باید در نظر بگیریم. چرا که این مایع که به طور میانگین 8 لیوان از آن را مصرف می کنیم ، نقش مهمی در سلامت ما دارد. در ظاهر، آب باید بدون بو و مزه باشد. بدون رنگ و هیچ گونه ماده ای اضافی در آن باشد. اما اگر بیشتر و دقیق تر بخواهیم به آن بپردازیم، به این نتایج میرسیم. آب آشامیدنی سالم نباید دارای میکروب و ویروس بیماری زا باشد. همچنین مواد شیمیایی و هرگونه مواد معدنی اضافی را باید از آن حذف کنیم.

"ویژگی

انواع آب از نظر خلوص

آب به اشکال مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. این تنوع به خلوص آن نیز مربوط می شود. در ذیل انواع خلوص آب را توضیح می دهیم.

آشامیدنی: این آب با رعایت فاکتورهای ویژگی های آب سالم قابل آشامیدن و استفاده است.
معدنی: این آب نسبت به آب معمولی حاوی مواد معدنی بیشتری است. این مواد سازگار با بدن انسان می باشد.
مقطر: به آبی می گویند که املاح آن تقریبا به طور کامل حذف شده باشد.
خالص: با روش های مکانیکی فیلتر شده است. با روش های مختلفی می توان این کار را انجام داد. یکی از این روش ها استفاده از دستگاه تصفیه است.

منابع آبی

آب از منابع مختلفی در دسترس قرار می گیرد. البته منابع مختلفی را می توان در نظر گرفت اما ما فقط نمونه های مهم را برای شما شرح می دهیم.

– آب های زیر زمینی که می توان از آب چاه نام برد.
– رودخانه ها، دریا و اقیانوس
– آب های لوله کشی که اغلب از چاه ها و یا سد تغذیه می شوند.

ویژگی های آب سالم

منابع آب

مواد آلوده کننده ی آب 

عوامل و مواد مختلفی هستند که سلامت آب را تحت تاثیر قرار می دهند. بعضی از این مواد اگر به مقدار لازم در آب باشند، مشکلی ندارد. مثلا مواد آلی و معدنی موجب گوارا شدن آب می شوند. اما وجود بیش از حد این مواد در آن زیان آور است. همچنین با توجه به عبور آب های زیرزمینی از روی خاک و سنگ ها، میزان این مواد را زیاد می کند. به همین دلیل سلامت آن را به خطر می اندازد. از جمله این مواد به شرح ذیل می باشند.

– گازهایی همچون دی اکسید کربن و ازت و …
– آهن، مواد معدنی و دیگر مواد معدنی مضر برای بدن
– وجود گل و لای و هرگونه ماده ی جامد دیگر در آب
– مواد و موجودات زنده در آب مانند باکتری ها و حشرات
– مواد شیمیایی و ترکیبات آلی حاوی کربن که در تضاد با یک آب سالم هستند.

 

ویژگی های آب سالم

آب آلوده

منابع آلوده کننده آب 

متاسفانه منابع مختلفی هم موجب آلوده شدن آب می شوند. در مواردی که بشر برای سود بیش تر حاضر به این کار شده است. اما با توجه به شرایط کره زمین به تغییر این رویه تلاش شده است. چرا که ادامه ی این کار موجب نابودی زمین و بشر می گردد. از همین رو در بسیاری از کشور ها تلاش به استفاده از روش هایی برای بهینه سازی آب سالم شده است. استفاده اصولی از پساب ها و بازیافت از جمله این موارد هستند. اما یک سری از منابع مهم که بیشترین آلودگی را دارند، به شرح ذیل می باشند..

– فاضلاب ها و پساب ها که حاوی مواد سمی و آلوده هستند.
– آلودگی کشاورزی، مانند آلودگی به کودهای حیوانی و شیمیایی
– آلودگی حرارتی، مانند آب های گرم تاسیسات های صنعتی
– آلودگی از طریق گردش آب بر روی زمین

بیماری هایی که توسط آب آلوده منتقل می شوند

یک سری از بیماری ها توسط املاح محلول در آب منتقل می شوند. بیماری های قلب و عروق، گواتر، مسمومیت سربی و… این بیماری ها است. در یک سری دیگر از بیماری ها آب میزبان آن ها است. در مواردی همچون بیماری مالاریا آب به صورت غیر مستقیم آن را انتشار می دهد. این عوامل تهدیدی جدی در برابر آب سالم هستند.

روش هایی برای استفاده دوباره از فاضلاب خانگی

از جمله بهترین روش ها برای استفاده مجدد از آب، تصفیه آن است. این کار هم به صورت تصفیه آب خانگی و هم با استفاده از فیلتراسیون های متعدد قابل انجام است. برای این کار روش هایی را به شما معرفی می کنیم. تا هم در مصرف آب صرفه جویی کنیم و هم استفاده مجدد از پساب ها.

ویژگی های آب سالم

تصفیه آب

استفاده از فاضلاب برای کشاورزی

می توان از این آب برای آبیاری باغچه ها استفاده کنیم. البته نکته ای که هست این آب باید ایمن باشد. چرا که این آب فاضلاب باید پایش شده باشد. در غیر این صورت و مصرف محصولات افراد دچار مشکل خواهند شد.

آب دوش

با بستن مسیر خروج آب از حمام می توان از این آب استفاده کرد. برای آبیاری گلو گیاهان و چمن ها قابل استفاده است.

آب باران

استفاده از ناودان برای این کار مفید است. پس از هدایت و جمع آوری کردن آب می توان از آن برای آبیاری مجدد استفاده کنیم. همچنین کاربرد دیگر این آب، استفاده از آن در شستشوی لباس ها است.
اما مواردی دیگر هستند که به صورت خلاصه به آن ها اشاره می کنیم.

– آب باقی مانده از شستن میوه و سبزیجات
– استفاده از آب سالم شرب مصرف نشده
– آب استفاده شده در آکواریوم
– آب استفاده شده در آشپزی و یخ ها

در مجموعه با استفاده از یک دستگاه تصفیه آب می توان به خوبی آبی زلال و گوارا بنوشیم. برای خرید و اطلاع از انواع دستگاه های تصفیه آب می توانید با شماره های ذیل تماس حاصل فرمایید.

  021-44741638

  021-44704559

  0912-7122764