سختی آب یکی از مهم ترین فاکتورها در تصفیه آب می باشد. به دلیل وجود یون های مختلف  فلزات سنگین در آب ایجاد می شود. به عبارت دیگر وجود بیش از اندازه این مواد در آب، مضرات زیادی را دارد. این مضرات علاوه بر سلامت انسان در بسیاری از تجهیزات صنعتی نیز اثر گذار است. به همین دلیل در تصفیه آب به سختی آن بسیار دقت می شود.

سختی آب چیست؟

به آبی که بیش از حد مجاز دارای مواد معدنی، فلزات سنگین، نمک و… باشد، اطلاق می گردد. که مهم ترین این مواد منیزیم و کلسیم میباشد. به همین دلیل هرچه این مواد در آب بیش تر باشند، آب سخت تر است.

عبور آب های زیرزمینی از روی سنگ ها باعث سخت شدن آن می شود. این مواد با افزایش حرارت در لوله ها نیز رسوب می کنند. این امر موجب انباشته شدن آن در لوله خانه ها و دیواره تجهیزات صنعتی می شود. این رسوب یکی از مواردی آزاردهنده برای افراد است. چرا که علاوه بر تاثیر بر کیفیت سماور و دیگر وسایل ما، موجب آسیب به بدن نیز می شود.

سختی آب چیست؟

سختی آب آشامیدنی

عبور آب از سنگ ها و خاک مواد معدنی کمی را با خود حمل می کنند. و بیش تر آن ها را در محلول خود نگه می دارند. دو ماده ی رایج در سختی آب کلسیم و منیزیم هستند. با افزایش مقدار این دو ماده و دیگر ترکیبات معدنی در آب، سختی آن نیز بیشتر می شود. در کل بهتر است که آب تصفیه شده را مصرف کنیم. چرا که این سختی می تواند در آینده مشکلاتی را در بدن انسان به وجود بیاورد. استفاده از دستگاه های تصفیه آب ساده ترین راه برای حل این مشکل است.

سختی کربناتی و غیر کربناتی کربناتی

سختی کربناتی جزوی از سختی آب است. شامل کربنات ها و بی کربنات ها یعنی منیزیم، کلسیم و آهن می شود. اما سختی غیر کربناتی شامل نمک های حلال در آب می شود. سولفات، کلرید، نیترات های کلسیم و …

درجه سختی چیست؟

اندازه گیری درجه سختی یکی از کارهای مهم در تصفیه آب است. چرا که این کار باعث استفاده از راه کارهای مختلف برای کاهش آن می شود. همان طور که گفته املاح مختلفی باعث سختی آب میش وند. از همین رو می توان هر یک از آن ها را دسته بندی کرد.

در صورتی که سختی بین 0 تا 75 میلی گرم باشد، آب دارای درجه سختی سبک است. اگر بین 75 تا 150 میلی گرم بود، آب دارای درجه سختی نسبتا بالایی است. بین 150 تا 300 میلی گرم دارای درجه سخت است. بیش از 300 میلی گرم نیز دارای درجه سختی بالا می باشد. که این درجه بسیار برای سلامت انسان و تجهیزات صنعتی خطرناک است.

انواع درجه سختی

تفاوت زیاد مواد معدنی و نمک های حل شده در آب از فاکتورهای مهم در درجه سختی است. به همین دلیل درجه سختی به سه دسته تقسیم می شود. این دسته ها تفاوت هایی را با هم دارند که به شرح ذیل است.

سختی موقت

وجود بیش از حد مجاز کلسیم بی کربنات ، منیزیم و آهن را سختی موقت می گویند. این سختی با حرارت دادن و جوشاندن قابل حذف است. با حرارتی که به آن داده م شود از حالت محلول به غیر محلول تبدیل می شود. این تغییر شکل موجب رسوب کردن آن می گردد. به همین دلیل با جوشاندن قابل از بین بردن است. همچنین با کاهش PH آب نیز نمک کربناتی آن از بین می رود. این سختی علاوه بر حذف موقت، مواد مضر را نیز به بدن ما وارد می کنند. چرا که عده ای تصور می کنند ما حذف راحت این مواد اضافی (رسوب ها) مشکل نیز برطرف شده است. حتما باید برای حذف کامل این مواد اضافی راه چاره ای اندیشید. چرا که در طولانی مدت می تواند اثرات مخرب خود را بر جای بگذارد.

سختی دائم

سختی دائم دارای مواد بیش از حد مجاز سولفات، آهن، منیزیم و… است. حرارت دادن و جوشاندن تاثیری در از بین رفتن مواد اضافی ندارد. به همین دلیل به آن سختی دائم می گویند. فقط استفاده از تجهیزات مختلف می تواند کارایی داشته باشد. در این مرحله نیز همچون موقت، اثرات مخرب و منفی بیشتر نمایان شده است. که در هر صورت با توجه به سختی آب که در مناطق مختلف، متفاوت می باشد، باید چاره ای اساسی کرد. استفاده از انواع دستگاه های تصفیه آب خانگی تمامی این مواد مضر و تمام ریز ذرات را از بین می برد. مهم ترین ویژگی این دستگاه ها علاوه بر حذف مواد مضر، حفظ مواد معدنی مفید برای بدن می باشد. که این یکی از بهترین کارکردهای فیلترهای این دستگاه ها می باشد.

سختی کل

مجموع سختی دائم و موقت را سختی کل می گویند. اگر میزان قلیایی بودن از سختی کل بیشتر باشد، به آن سختی کربناتی می گویند.

 

"<yoastmark

مضرات سخت بودن آب 

به صورت کلی مضرات سختی آب هم برای انسان ها است، و هم اقلام تاسیساتی. بعضی از افراد معتقدند، که این سختی خیلی آسیبی به انسان وارد نمی کند. اما باید بدانیم که در طولانی مدت اثرات مخرب آن بر روی انسان نمایان خواهد شد. در ادامه بخشی از این مضرات را شرح می دهیم.

معایب

– وجود سولفات کلسیم و منیزیم موجب ایجاد رسوب در لوله ها می شود. لوله های آب خانگی، آب گرمکن و تاسیسات از جمله قسمت هایی است که آسیب می بیند.
– موجب مشکلات کلیوی مثل سنگ کلیه و مثانه، و بیماری های گوارشی می شود.
– قدرت شویندگی در آب سخت کاهش می یابد. لباس ها در این آب اکثرا به رنگ تیره در می آیند.
– املاح موجود، در صنایع نساجی و رنگ رزی تاثیر مخرب دارند.
– اگر بیش از اندازه سخت باشد، موجب طعم بد و شور شدن آب می شود.
– سختی آب به دلیل از بین بردن اثر صابون باعث التهاب پوست می شود. این عامل موجب خارش و خشکی پوست می شود.
– حمام سخت به دلیل فشار پایین آب. همچنین هنگام استفاده از شامپو یا صابون به خوبی کف نمی کند.
– باعث فرسودگی و خرابی دستگاه ها، مانند ماشین لباسشویی، اتو و… می شود.

 

"<yoastmark

نشانه های سختی آب

– لکه های قرمز بر روی سینک و توالت
– طعم و بوی بد آب
– بسته شدن لوله های آب
– بسته شدن آب در لوله های مولد حرکتی
– رسوب در سماور و کتری
– وجود لکه های سفید بروی ظروف بعد از شست و شو

روش های کاهش سختی

برای این منظور از دستگاه ها و روش های مختلفی استفاده می شود. چرا که این کار از رکن های مهم هنگام تصفیه آب است.

جوشاندن: از جمله راحت ترین و مرسوم ترین روش است. البته باید دقت نماییو که فقط برای آب های با سختی موقت کارساز است.

استفاده از دستگاه تصفیه آب: بیشتر با روش اسمز معکوس سختی آب گرفته می شود. اما به دلیل هزینه بر بودن این روش بهتر است برای آب آشامیدنی از دستگاه تصفیه آب استفاده شود. چراکه علاوه بر مقرون به صرفه بودن مزایای مختلفی نیز دارد.

روش شیمیایی: افزودن موادی همچون سدیم کربنات برای این کار مناسب است.

– از جمله دیگر روش ها می توان از روش مکانیکی، دستگاه پیش تصفیه کل خانه و مغناطیسی اشاره کرد.

مناطق دارای آب سخت در ایران

در بعضی از نقاط ایران این سختی بیشتر از سایر نقاط است. از جمله شهرهای زاهدان، قم، سمنان، گرمسار و کرمان. در این شهرها سختی آب بالا است. دلیل آن نیز این است که این شهرها دارای خاک قلیایی هستند.

تصفیه آب آبینه ارائه دهنده انواع دستگاه های تصفیه آب خانگی م باشد. که سابقه ی چندین ساله در عرضه بهترین دستگاه ها را دارا است. شما می توانید برای تهیه دستگاه های تصفیه آب یا داشتن هرگونه سوال با شماره های ذیل تماس حاصل فرمایید.

  021-44741638

  021-44704559

  0912-7122764