آب مورد نیاز بدن انسان چقدر است؟ یک سوال مهم که هر کسی در زندگی باید آن را از خود بپرسد. چرا که آب مهم ترین ماده بر روی کره ی زمین است. بقای هر موجود زنده ای به آن بستگی دارد. یک انسان در طول مدت یک ماه ممکن است بدون غذا زنده بماند، اما بدون آب بیش تر از چند روز دوام نمی آورد. این مایع که دو سوم کره ی زمین را فراگرفته، نقش مهمی در سلامت بشر داشته است. هر کسی باید در طول شبانه روز چندین بار از این ماده ی با ارزش بنوشد. اما بدن انسان به چه مقدار از آب احتیاج دارد؟ چه میزان آب برای سلامتی بدن در طول شبانه روز کافی است؟ در ادامه به این پرسش ها پاسخ می دهیم.

آب مورد نیاز بدن انسان چقدر است؟

تحقیقات و نظر پزشکان درباره میزان مصرف آب در طول شبانه روز 8 لیوان است. البته در بعضی موارد مثلا هنگام ورزش کردن یا روزهای گرم تا 12 لیوان نیز توصیه شده است. این مصرف فقط مختص زمان تشنگی نیست. چرا که برای رسیدن به این عدد زمانی که خیلی تشنه هم نیستیم باید آب بخوریم. اما در کل اعداد گفته شده به عوامل مختلفی مربوط می شود. اما برای سلامتی و تامین آب مورد نیاز بدن، این تعداد، حد استاندارد است.

اما عواملی موجب از دست رفتن آب بدن می شود. ادرار کردن، تنفس، عرق کردن از جمله دلایل مهم هستند. البته مصرف غذا نیز حدود 20 درصد از آب مورد نیاز بدن را تامین می کند. که این امر نشان می دهد رژیم غذایی سالم در این امر تاثیر گذار است.

تاثر آب بر روی انرژی و عملکرد مغز مطالعات نشان داده که کاهش آب بدن، با عملکرد مغز تاثیر مستقیمی دارد. در این تحقیقات همچنین مشاهده شده با کاهش آب بدن درخانم ها، بعضی ها از آنها دچار سر درد شده اند. همچنین کم تر شدن این مایع در بدن، موجب تاثیرات منفی و کاهش استقامت بدن شده است. 

چه زمانی بفهمیم بدن ما به آب احتیاج دارد؟

برای این کار راه های مختلفی وجود دارد. چرا که با فراموش کردن تعداد 8 لیوان آب در طول شبانه روز نیز امکان پذیر است.

رنگ ادرار

رنگ ادرار شما نشان می دهد که به چه میزان آب احتیاج دارید. اگر رنگ ادرار شما روشن است، به حد مطلوب رسیده اید. اگر رنگ آن شفاف شده است، مصرف آب را کم تر کنید. اگر هم رنگ ادرار شما زرد رنگ بود، یعنی بدن شما به آب احتیاج دارد.

بعد از مصرف وعده غذایی سنگین   

قبل از مصرف غذا اگر مقداری آب بنوشید، فضایی از معده شما را در بر می گیرد. همین کار باعث کم خوری در شما می شود. این کار مانع از پر خوری و مصرف بالای کالری می شود. البته قبل از خوردن غذا نیز نباید بیش از اندازه آب مصرف کنید. اما نوشیدن آب حین غذا باعث ایجاد مشکل در شما می شود.

هنگام ورزش یا فعالیت های سنگین

با تحرک زیاد آب زیادی به واسطه ی تعریق از بدن خارج می شود. این تعریق اغلب همراه با خروج موادی همچون پتاسیم و سدیم از بدن است. به همین دلیل برای جایگزینی آب مورد نیاز بدن، بهتر است آب بیشتری مصرف کنیم. البته استفاده از آب نارگیل هم در این موارد توصیه شده است.

 

آب مورد نیاز بدن انسان چقدر است؟

آب مورد نیاز بدن

تاثیرات جالب آب بر روی بدن انسان

سلامت پوست

آب تصفیه شده با از بین بردن سموم بدن، به طور طبیعی موجب افزایش شفافیت پوست می شود. یکی از دلایل عمیق شدن چین و چروک های پوست کم آبی است. با نوشیدن آب موجب بزرگ شدن سلول های پوستی می شوید. که این کار تا حدودی چین و چروک را کاهش می دهد. همچنین با افزایش گردش خون با نوشیدن آب سطح پوست عاری از نا خالصی می شود.

تناسب اندام

با مصرف آب، احساس سیر بودن به انسان دست می دهد. همین امر موجب کم خوری افراد می شود. همین طور به جای مصرف نوشیدنی های شیرین و یا گازدار، آب بنوشید. همچنین بعد از مصرف نوشیدنی خنک، بدن آن را باید گرم کند که همین امر باعث مصرف انرژی و سوزاندن چربی می شود.

تاثیر بر عملکرد دستگاه گوارش 

آب باعث حرکت راحت و روان غذا در روده می شود. این کار از بروز مشکل یبوست جلوگیری می کند. همچنین جذب بعضی از مواد معدنی به کمک مولکول های آب انجام می گیرد.

سلامت قلب

نوشیدن مقدار کافی آب می تواند مانع از بروز مشکلات قلبی شود. تحقیقات نشان داده نوشیدن بیش از 5 لیوان آب در این امر بسیار کمک می کند. اما افرادی که کم تر از 2 لیوان آب در روز می نوشند، تا 40 درصد بیشتر احتمال ابتلا به سکته قلبی مواجه هستند.

دفع سموم

آب مواد سمی مانند اوره را از بدن دفع می کند. همان طور که می دانید برای دفع سموم از بدن باید از آب استفاده کرد. این مایع سموم را رقیق می کند و موجب دفع آن ها می شود. به همین دلیل کاهش مصرف آب موجب احتمال ابتلا به سنگ های مجاری ادراری را افزایش می دهد.

 

آب مورد نیاز بدن انسان چقدر است؟

تاثیر آب بر روی سلامت

تاثیر بر روی انرژی و عملکرد مغز

مطالعات نشان داده که کاهش آب بدن، با عملکرد مغز تاثیر مستقیمی دارد. در این تحقیقات همچنین مشاهده شده با کاهش آب بدن در خانم ها، بعضی ها از آنها دچار سر درد شده اند. همچنین کم تر شدن این مایع در بدن، موجب تاثیرات منفی و کاهش استقامت بدن شده است.

کاهش استرس

زمان انجام کارهای پر فشار و با استرس، بدن و مغز تحت فشار قرار می گیرند. چرا که حدود 85 درصد از مغز از آب تشکیل شده است. به همین دلیل برای انجام کارهای پر استرس همیشه یک بطری آب با خود به همراه داشته باشید.

جلوگیری از گرفتگی عضلات 

آب به عنوان یک روان کننده در مفصل عمل می کند. با وجود آب کافی، بدن نیز از توان و استحکام بالاتری برخوردار است. همچنین از مبتلا شدن به دردهای مفصلی نیز پیشگیری می کند. دریافت آب کافی و کم کردن میزان نمک، در درمان این مشکل تاثیر گذار است.

خطرات مصرف بیش از اندازه ی آب

نوشیدن بیش از حد این مایع با ارزش، می تواند خطر ساز باشد. چرا که تعادل نمک طبیعی در بدن انسان را بر هم می زند. همچنین موجب پایین آمدن سطح سدیم می شود. این اتفاق را هیپوناترمی می نامند. پس از ورزش های سنگین یا فعالیت ها تمایل افراد به نوشیدن بیش از حد آب زیاد می شود. این زیاده روری می تواند باعث تشنج، استفراغ و یا حتی مرگ افراد شود.

بهترین راه حل چیست؟

خرید دستگاه تصفیه آب می تواند یکی از عوامل تاثیرگذار در سلامت ما باشد. با توجه به افزایش کمیت در استفاده از این ماده با ارزش، کیفیت نیز نقش مهمی دارد. حالا که در این مقالعه با اهمیت آب و میزان مصرف روزانه آن آشنا شده اید، بهتر است که بهترین انتخاب را داشته باشید. با توجه به وجود مواد مختلف در آّ که ممکن است به طور کامل حذف نشده باشد، استفاده از یک آب سالم بسیار با اهمیت مب باشد. دستگاه های تصفیه آب خانگی با حذف مواد مضر از آب و حفظ مواد معدنی در آن، بسیار د رسلامت انسان اثر گذار هستند. شما می توانید جهت خرید این محصول با شماره های ذیل تماس حاصل فرمایید. تا کارشناسان ما شما در در خرید این دستگاه راهنمایی کنند.

  021-44741638

  021-44704559

  0912-7122764