مقالات

روش اسمز معکوس

روش تصفیه اسمز معکوس

روش اسمز معکوس در سراسر جهان برای بهبود آب برای آشامیدن و پخت و پز استفاده می شود. این روش به عناون یکی از بهترین شسوه های تصفیه آب شناخته می شود. این فرآیند با کمک یک غشا نیمه نفوذ پذیر را دارا است که از نفوذ مواد اضافی همچون نمک ها جلوگیری می کند. (فیلتر می کند) بزرگترین و مهمترین کاربرد اسمز معکوس ، جداسازی آب خالص از آب دریا و آب های شور است. غشاهای مورد استفاده برای اسمز معکوس دارای یک لایه متراکم در ماتریس پلیمر هستند، یا پوست یک غشای نامتقارن یا یک لایه پلیمریزاسیون بین سطحی در یک غشا کامپوزیت فیلم نازک که در آن جدایی اتفاق می افتد.

این روش امروزه یکی از بهترین و متداول ترین روش های تصفیه خانگی محسوب می شود. به همین علت به صورت جامع به بررسی این سیستم تصفیه، مزیت ها و انواع آن می پردازیم. پس تا پایان همراه ما باشید.

پیشنهاد خرید

دستگاه تصفیه آب شش مرحله جنرال مدل لوکس

9,350,000 تومان8,950,000 تومانخرید کنید

مراحل مختلف تصفیه آب

مراحل تصفیه آب در روش تصفیه اسمز معکوس

  1. یک فیلتر رسوب برای به دام انداختن ذرات، از جمله زنگ زدگی و کربنات کلسیم استفاده می شود.
  2.  یک فیلتر رسوب دوم با منافذ کوچک تر که به صورت اختیاری است.
  3. یک فیلتر کربن فعال برای به دام انداختن مواد شیمیایی آلی وکلر، که به انواع خاصی از غشای کامپوزیت  حمله کرده و آنها را تخریب میکند.
  4. یک فیلتر اسمز معکوس، که یک غشای ترکیبی از فیلم نازک است.
  5. در صورت تمایل یک لامپ ماورا بنفش برای عقیم سازی هر میکروبی که ممکن است از فیلتر شدن توسط غشا  اسمز معکوس فرار کند.
  6. به صورت اختیاری، یک فیلتر کربن دوم برای جذب مواد شیمیایی حذف شده توسط غشا اسمز معکوس است.

تصفیه آب به روش سیستمRO

روش اسمز معکوس و مراحل آن

پردازنده های آب اسمز معکوس قابل حمل برای تصفیه آب شخصی در مکان های مختلف به فروش می رسند. برای کار موثر، تغذیه آب با این واحدها باید تحت فشار باشد. پردازنده های آب اسمز معکوس قابل استفاده برای افرادی هستند که در مناطق روستایی و بدون آب تمیز و دور از لوله های آب شهر زندگی می کنند. در این روش از پردازنده های آب همراه با یک یا چند دستگاه ضدعفونی کننده ماورا بنفش استفاده می کنند. این روش که به روش RO نیز شناخته می شود، در  قسمت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه از این نوع روش در سیستم های تصفیه خانگی نیز بهره می برند. به گونه ای که وجود این نوع روش تصفیه نشانه ای از کیفیت بالای آب خروجی از دستگاه می باشد.

نحوه کار اسمز معکوس

نحوه کارکرد فرآیند روش اسمز معکوسدر این روش با یک پمپ فشار بالا برای بالا بردن فشار سمت محلول نمکی استفاده می شود. این فشار نیرویی را به آب برای عبور از غشای نیمه‌تراوا وارد می کند. از این طریق حدودا 95 درصد نمک های آب حذف می شود.

هر چقدر غلظت آب بیشتر باشد به فشار بیشتری نیاز دارد. هنگامی که فشار وارد می شود مولکول های آب از غشای نیمه تراوا عبور می کند اما نمک ها و دیگر آلاینده ها نمی توانند عبور کنند. این مواد یا تخلیه می شوند و یا به سیستم اسمز معکوس برگشت داده می شود. فیلتر دارای دو خروجی است: آب فیلتر شده از یک مسیر و آب حاوی آلاینده از مسیر دیگر خارج می‌گردد. همین سبب می شود که آب خروجی و نهایی کاملا زلال و گوارا باشد.

مزایای آب تصفیه شده با روش اسمز معکوس

همان طور که اشاره کردیم استفاده از غشای نیمه تراوا در این روش موجب حذف حجم بالایی از مواد آلاینده در آب می شود. آبی که با استفاده از این روش تصفیه می شود دارای مزایایی می باشد. چرا که به دلیل فیلتراسیون بسیار قوی در این روش، تمامی مواد مضر و اضافی از آب حذف نی شومند. در ادامه به برخی از مزیت های مهم این روش اشاره می کنیم.

  • آب خروجی از این روش بدون سرب بوده و به کاهش بیماری هایی همچون فشار خون و کم خونی کودکان کمک می کند.
  • با این روش ها همه انگل ها و میکروارگانیسم های موجود در آب از بین می روند.
  • باعث حذف سدیم موجود در آب و کاهش بیماری های کبدی و کلیوی نیز می گردد.

 کاربرد دستگاه های تصفیه آب

دستگاه های تصفیه آبی که از روش معکوس استفاده می کنند، تمام آلاینده های موجود در آب را از بین می برند. همین طور دستگاه تصفیه آب تمام کلر های موجود در آب را نیز از بین می برد؛ زیرا وقتی این کلر ها وارد بدن انسان می شود سلامتی شما را به خطر می اندازد. این دستگاه ها علاوه بر صرفه اقتصادی بسیار در سلامت انسان نیز تاثیرگذار هستند. همچنین با توجه به استفاده از فیلترهای گوناگون در این دستگاه ها هرگونه مواد مضر در هر مرحله فیلتر و به طور کامل حذف می شود. یکی از مهم ترین ویژگی های این دستگاه این است که در آخرین مرحله مواد معدنی مفید برای بدن را به آب برمی گرداند. که تاثیر زیادی در افزایش سلامت و قوای بدن دارند.

کاربرد های دیگر اسمز معکوس

اسمز معکوس با انرژی خورشیدی:

به دلیل در دسترس بودن زیاد نور خورشید در جغرافیای مختلف ، روش اسمز معکوس با انرژی خورشیدی به خوبی به تصفیه آب آشامیدنی در تنظیمات از راه دور فاقد شبکه برق کمک می کند. علاوه بر این، انرژی خورشید بر هزینه های عملیاتی معمولاً پرانرژی و همچنین انتشار گلخانه ی غلبه می کند. سیستم های اسمز معکوس معمولی، آن را به یک محلول آب شیرین پایدار سازگار با زمینه های در حال توسعه تبدیل می کند.

کاربرد روش تصفیه اسمز معکوس

تصفیه آب و فاضلاب:

آب باران جمع شده از زهکش های طوفانی با پردازنده های آب با روش اسمز معکوس تصفیه می شود و برای آبیاری منظره و خنک سازی صنعتی در شهرها استفاده می شود. این روش به عنوان راه حلی در زمان کمبود آب بسیار کارآمد است. چرا که با توجه به کمبود در سراسر زمین، استفاده از این روش ها تاثیر بسزایی در حفظ و بقای انسان ها و همه موجودات ایفا می کند. همچنین روش های مختلفی وجود دارد اما امروزه یکی از مهم ترین و پرکاربردترین روش ها این نوع روش تصفیه است. که طرفداران بسیاری دارد و در اکثر دستگاه های تصفیه نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

صنایع غذایی:

علاوه بر نمک زدایی، روش اسمز معکوس برای تمرکز مایعات مواد غذایی (مانند آب میوه ها) عملی مقرون به صرفه تر از فرآیندهای معمول عملیات حرارتی است. همچنین این روش از کیفیت بالایی نیز برخوردار است. که سبب می شود محصولات نهایی از طعم و کیفیت بهتری برخوردار باشند. چرا که کیفیت آب مصرفی در تولید آن ها نقش بسزایی دارد. از همین رو بهتر است که از آب های فرآوری شده و استاندارد و سالم استفاده کنیم. تا به سلامت خود و خانوادهایمان کمک کنیم.

نمک زدایی:

مناطقی که آب سطحی یا زیرزمینی ندارند یا محدود هستند، ممکن است آب شیرین کن را انتخاب کنند. روش اسمز معکوس به دلیل مصرف نسبتاً کم انرژی، روشی است که به طور فزاینده ای در نمک زدایی رایج است. همچنین به دلیل غشا و فیلتی که در این روش وجود دارد، تمامی مولکول های خالص آب از آن عبور می کنند. اما نمک ها در پشت فیلتر این نوع روش تصفیه باقی می مانند.

آکواریوم:

بسیاری از دارندگان آکواریوم صخره ای از روش تصفیه اسمز معکوس برای مخلوط مصنوعی آب دریا استفاده می کنند. آب لوله کشی معمولی می تواند حاوی کلر، کلرامین، مس، نیترات، نیتریت، فسفات، سیلیکات یا بسیاری از مواد شیمیایی دیگر باشد که برای ارگانیسم های حساس در یک محیط صخره ای مضر است. همچنین ممکن است موجب مرگ و میر ماهی ها و ایجاد ضررهای هنگفتی گردد. به همین خاطر برای آسودگی خاطر حتما از این روش برای تصفیه آب استفاده نمایید.

تفاوت بین اسمز طبیعی و اسمز معکوس

تفاوت بین اسمز طبیعی و اسمز معکوسبه پروسه انتقال آب شور به آبی با میزان شوری بیشتر در طبیعت اسمز گفته می شود. این فرآیند در انسان ها و همچنین هنگام جذب آب از خاک توسط ریشه گیاهان نیز دیده می شود. حالا انسان ها با مطالعه این روش و برعکس کردن آن برای  تصفیه کردن آب استفاده می کنند. در این روش با استفاده از غشای نیمه تراوا که آن را توضیح دادیم، مانع از انتقال مولکوا های نمک و مواد اضافی می شوند. و مولکول های آب را از سایر مواد اضافی جدا می کند. تا آبی سالم و زلال و تصفیه شده داشه باشیم. با توجه به اینکه در تصفیه آب به روش اسمز معکوس، آب غلظت تر به طرف آبی با غلظت پایین تر حرکت می کند، استفاده از پمپ های فشار استفاده می شود.

خرید بهترین دستگاه با روش تصفیه اسمز معکوس

مجموعه آبینه ارائه دهنده انواع دستگاه تصفیه هوا ، آب، صنعتی، نیمه صنعتی و… می باشد. این مجموعه با تجربه چندین ساله در این زمینه، علاوه بر عرضه برندهای گوناگون، کیفیت بالایی را نیز به مشتریان خود ارائه می دهد. اغلب دستگاه های عرضه شده توسط این مجموعه با روش اسمز معکوس فرآیند تصفیه را انجام می دهند. تا آب خروجی از دستگاه کیفیت بسیار مطلوبی داشته باشد. همچنین این محصولات را به سراسر کشور نیز ارسال می نماید. برای دسترسی به انواع محصولات با روش تصفیه اسمز معکوس با شماره های ذیل تماس حاصل فرمایید. مشاوران و کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخ گوی شما عزیزان هستند و شما را در خرید بهترین دستگاه راهنمایی می کنند.

  021-44741638

  021-44704559

  0912-7122764

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × دو =